dinsdag 11 april 2017

Lik op stuk beleid


Afgelopen week zag ik hoe een agent een automobilist bekeurde. De agent somde keurig op, wat meneer allemaal had uitgevreten : over een busbaan rijden, rood licht negeren, te snel rijden, geen richting aangeven en op het trottoir parkeren. Zoals gewoonlijk werd weer veel door de handhavende vingers gezien : meneer kreeg enkel een bekeuring voor het door rood rijden. Op de vraag naar de reden van zijn rijgedrag, antwoordde meneer (met sigaret in de mond en beide handen in de zakken) : "Dat is nu eenmaal mijn rijstijl, jôh..."  Ik zag die agent terstond balen van zijn eigen op voorhand kenbaar gemaakte toegeeflijkheid. Hier in Dronten zag ik een andere aanpak.
Prachtig, dat lik op stuk beleid van de gemeente Dronten! Dat is pas handhaving. Ik heb het over de aanpak van de fietsenchaos rond het NS station. Na wat aanloopperikelen (borden en stickers aan de fietsen hielpen niet echt), is het beleid gewijzigd. Fietsen die niet op hun plaats staan worden verwijderd. Hatsjikidee! En zie, het is rond het station weer om aan te zien. Er zijn natuurlijk nog uitzonderingen (een vouwfiets met een lege voorband), maar die bevestigen nu eenmaal de regel : Ordnung muss sein. Zo zie je maar weer, je moet niets vragen, maar eisen en handhaven.