vrijdag 9 januari 2015

Het stormt

Ruiters en golfplaat

Heb ik eindelijk de materialen in huis om het afdakje te maken, krijgen we storm! Dat schiet niet op. Ondanks de flinke windstoten heb ik vanmorgen het houten raamwerk verder voorbereid op de komende verandering. Het staande deel was een pergola. Daarvan heb ik de ruiters verwijderd. Ik heb ook meer draagbalken aangebracht, zodat de golfplaat voldoende steun heeft en de bevestiging met speciale schroeven met kap op de juiste afstanden kunnen worden aangebracht. Ik twijfel nog over de lengte van de dragers. Misschien moet er een extra tussen komen.
Het luifeldoek dat we afgelopen zomer hebben gebruikt, wordt straks een zonnescherm. Voor het gemak is het doek in twee stukken geknipt, zodat het door de rail trekken gemakkelijker zal verlopen. Het doek is schuin geknipt, zodat de stukken in het midden elkaar overlappen. Dat leidt tot een kierloze aansluiting. De grote uitdaging komt nog. De golfplaat moet in z'n geheel gemonteerd worden. Het is een grote plaat die van een rol komt. Ik moet hem straks vastschroeven en telkens wat afrollen. En dat over bijna zes meter. Spannend!