woensdag 28 januari 2015

Een cv ketel demonteren

Vanmorgen zijn Sonja en ik naar de loods gegaan, om daar wat orde te scheppen. We hoorden eerder dat er weer wat oud metaal gelost is waaronder een tweetal cv ketels. Ergo : werk aan de winkel!
Om het heen en weer gesjouw van gereedschap te voorkomen, hebben we eerst een oude gereedschapskist opgehaald. Daar zit aardig wat gereedschap in, om het ontleden van de cv ketels wat gemakkelijker te maken. Het gaat vooral om de warmtewisselaar. Die is van aluminium.
In de loods aangekomen zag ik een oude ketel, die voor mij nieuw was. Tja, en dan weet ik dat ik wat langer bezig zal zijn met de demontage. De ketel kent een plaatstalen behuizing en aansluitingen met voornamelijk knelkoppelingen. De ketel heeft ook nogal wat bedrading.
De kunst van het demonteren is om zoveel als mogelijk de metalen te scheiden. Zo verwijder ik de messing koppelingen van de koperen leidingen door de knelring door te zagen met een ijzerzaag, die overigens ook koper en hard plastic aan kan. Met die ketel was ik ruim drie kwartier aan het stoeien. Dat was vooral te wijten aan een vastgeroeste ijzeren knelkoppeling.
De tweede ketel bleek een fluitje van een cent. Die was binnen 20 minuten gedemonteerd.
Een gedemonteerde ketel levert wat koper, bedrading (ook met koperen kern), veel ijzer, nog meer aluminium en wat messing op. En nog wat plastic spul, zoals doppen, doorvoer-ringen en kabelbinders. Er staat een aantal speciekuipen, waar per soort metaal de boel in gaat. Het plastic gaat naar de milieustraat. Er ging nog veel meer naar de milieustraat, want we hebben de loods weer toonbaar gemaakt.