woensdag 1 januari 2014

Voedsel dropping

Ingezonden n.a.v. Genieten van vogels :

Midden op een groot stuk geasfalteerd, onbebouwd gedeelte van ons bedrijfsterrein vond ik eens een paar hele grote, lege zwanenmossel-schelpen van wel 14 centimeter lang en ik vroeg mij af hoe die dáár toch terechtgekomen konden zijn. Op enige afstand rondom waren wel brede poldersloten, maar dan nog? Een zwaan heeft wél pootjes maar een zwanenmossel niét, voor zover ik weet. Ra, ra, hoe kon dit?
Zoetwatermosselen maken het water helderder en schoner doordat ze slib uit het water filteren. In de 10 jaar dat hij leeft zuivert hij ruim 130.000 liter water!!! Na een korte observatie werd het raadsel snel opgelost; meeuwen haalden de mosselen uit de sloot, vlogen ermee weg, en lieten ze vanaf grote hoogte stuk vallen op het asfalt.
Mijn mond viel open; net als de mosselschelpen.”Wie niet sterk is .......?