vrijdag 10 januari 2014

Mijn 2 wielers -Reparaties en Onderhoud-

Uitgeleend en nooit meer terug....
Mijn vader bezat een paar boekjes over motortechniek. Daarin stond keurig uitgelegd wat een twee- en viertaktmotor was en hoe dieselmotoren werkten. De boekjes dateren uit de tijd dat mijn pa nog bij de Onderzeedienst werkte als telegrafist. Hij had toen belangstelling voor het vak van dieselmonteur. Ik had de boekwerkjes -van een cursus- al in mijn jonge jaren gezien, maar ben ze pas gaan lezen, toen ik met een brommertje aan de gang ging. Van de monteurs in de garage van een vriendje hoorde ik ook veel. Ook veel ongein hoor. Er waren ook boekjes op de markt voor brommers. Daar stond ook in beschreven hoe de techniek in elkaar stak en op welke wijze je het onderhoud moest doen. Weer later kocht ik de werkplaatshandboeken van motorfietsen die ik op dat moment in bezit had. Ik heb in de jaren 70 ook een boek gekocht van Pavel Husak, getiteld : Techniek der snelle motoren voor rijders en tuners. Ja, ja, ik ging de diepte in. Niet alleen lezen, maar ook sleutelen en ervaren en fouten maken. Zo heb ik het geleerd. Wat dat betreft ben ik een autodidact.
Het oplossen van storingen vind ik erg leuk. Misschien ook wel vanwege mijn analytische instelling. Een storing oplossen moet geen symptoombestrijding zijn. Ik ga opzoek naar de oorzaak. En anders kan je net zo goed oordoppen in je oren proppen, zodra je iets vreemds hoort.