Tijdens een bezoekje aan de Brabantse gemeente Oss, had ik wat tijd over. Onderweg had ik een motorzaak gezien en besloot daar even rond te neuzen.
Toen ik de zaak binnenkwam liep ik recht tegen een CB1100 F Bol d'Or aan. Alsof ie mij stond op te wachten. Een echte naked bike met alleen een stuurkuipje. Het betrof een Amerikaanse uitvoering met een mijlenteller. De verkoper zag mijn interesse en begon een en ander over de motor te vertellen. Nog geen 40.000 km is relatief weinig voor zo'n zwaar blok. Ik vroeg hem of ik het blok mocht horen. Hij haalde de sleutels uit zijn kantoortje en probeerde de 1100 te starten. Maar verder dan een droge klik kwam ie niet. Accu leeg. Hij haalde een andere accu op met een startkabelsetje.
Het buddy ging er rap af en de klemmen konden eenvoudig geplaatst worden. De startmotor draaide slechts heel even rond toen het blok aansloeg. Wat een machtig mooi geluid! De motor werd gekocht, onder de voorwaarde dat de accu opgeladen zou worden.
Toen ik de motor een week later op de trailer naar huis had gereden, bleken twee van de vier cilinders het niet (meer) te doen. De monteur die ik aan de lijn kreeg gaf toe, dat de accu zonder losgemaakte kabels met een snellader was geladen. Gevolg : kapotte cdi unit! Later ontkende de monteur dat hij mij dat had gezegd. Gelukkig kon ik op de Roodbeenweg een zeer goedkope gebruikte cdi scoren. Het 1100 monster beviel goed. Al had hij wel één lastig probleem. Als het blok warm was, weigerde de startmotor dienst. Ik heb bijna van alles geprobeerd om het euvel te verhelpen, zonder succes. Als ik tankte liet ik het blok draaien. Na zo'n 5 minuten wachten wilde hij wel weer starten als ik de motor had uitgezet. Omdat ik last kreeg van mijn schouder, het op de bok zetten van de 1100 kostte erg veel kracht, overwoog ik hem weer weg te doen. Ik had de indruk dat de bok op een ongunstige plek op het frame gemonteerd was.
Mijn voornemen werd definitief uitgevoerd, toen bleek dat ik in mijn nieuwe baan ook computerapparatuur moest vervoeren. De CB1100 werd verkocht aan een zeer gretige Japanner, die hem naar het land van de rijzende zon heeft teruggevlogen. Daar zijn zulke zware motoren nauwelijks verkrijgbaar. En voor het rijden ervan heb je ook nog een apart motorrijbewijs nodig. Meneer Jap beweerde te weten hoe hij het euvel van de startmotor moest aanpakken*) en zou met zijn rijbewijs een administratieve truc uithalen : eerst omzetten naar een Nederlands exemplaar en vervolgens weer terugzetten naar een Japans inclusief de aantekening voor zware motoren. Van beide Jappen heb ik daarna nimmer iets vernomen.
*) het probleem kan o.a. veroorzaakt worden door slechte, niet goed vastzittende contacten op het startrelais.