
Vlak voor Kerst in het gedenkwaardige jaar 1968, kreeg ik mijn eerste roze papiertje!
Een half jaar later ging ik onder de wapenen. Ik had me voorgenomen elke maand 100 gulden -bijna de helft van mijn soldij- opzij te leggen voor mijn eerste motorfiets. Als groot fan van Pasolini toen hij nog Benelli reed, had ik mijn oog laten vallen op een Benelli 125 Imperiale Sport Special (ook als Sprite getypeerd). Het Italiaantje beschikte over een viertakt 'krachtei' met 5 bak dat 12 pk bij 10.000 t/min. leverde. Goed voor een top van bijna 130 km/uur. Let wel, de 50 cc Jamathi racer van dat jaar kende een soortgelijk vermogen!
![]() |
met dank aan Guy |
Nog tijdens mijn diensttijd mocht ik de Benelli kopen. Mijn pa was zo aardig om de resterende 100 gulden, als blijk van waardering voor mijn heldhaftig sparen, bij te leggen.
En dus reed ik in de nazomer van 1970 met een helm als bagage met de trein naar station Vlaardingen Oost, waar de showroom van Henk Vink was gevestigd. De zaak zelf bevond zich in Maassluis. Henk Vink was bekend vanwege zijn prestaties in de dragracewereld (Big Spender). Later bleek Henk ook een echte 'big spender' te zijn. In Vlaardingen wachtte de (rood met zilver en glanzend chroom) Benelli mij op. Ik herinner me nog goed hoe ik, rustig rijdend via de A4, weer terugreed naar Leiderdorp. Wat was het toen nog stil op de snelwegen. De eerste kilometers moest ik wennen aan de hak-/teen schakeling.
Natuurlijk ben ik op de Italiaan naar de kazerne in Zuidlaren gereden. De ritten over de snelwegen genereerden bij mij wel snel een gevoel van spijt : had ik toch maar de 250cc gekocht. Maar die was aanzienlijk duurder (2.495 gulden) en ik had geen zin nog langer ons land te verdedigen. Overigens : waarop Henk dat prijsverschil had gebaseerd begreep ik niet.
In de stad (Leiden), rijdend over de singels, en daarbuiten op de binnenwegen, reed de Benelli subliem. Het ding stuurde als een scheermes en lag rotsvast in de bochten. Later heb ik een stuurkuip en een megatonuitlaat gemonteerd. Die accessoires waren toen in of hip zo je wilt. Mijn vreugde met de Benelli eindigde toen ik in Amsterdam op kamers ging wonen. Al in de eerste nacht waren onderdelen van de fiets verwijderd. Ik besloot hem te verkopen aan Bert en mijn studie eerst af te ronden, alvorens naar iets anders uit te kijken.