woensdag 29 januari 2014

Fraude in het onderwijs

Weer een school waar gefraudeerd is met examens na diefstal van de opgaven. Er verschijnen steeds meer negatieve berichten over het onderwijs. De kwaliteit holt achteruit en veel leerlingen / studenten vinden frauderen geen probleem. Niet allemaal, gelukkig niet. Anders wist tot op heden niemand iets van de nu bekende fraudegevallen. Sommige scholen geven het diploma weg door de exameneisen naar beneden bij te stellen of op andere manieren de studenten tegemoet te komen. De nieuwe technologie speelt ook een rol in veel fraude gevallen.
Voor zover mij bekend, is het behalen van een verkeersdiploma nog fraudevrij. Maar hoe lang nog?
Toen ik eind jaren 80 naar de Haagse Hogeschool ging, viel mij direct het niveau van het onderwijs op. Ik had me ingesteld op een zware (avond)studie, maar ondanks mijn verouderde grijze massa met verminderd absorptievermogen kon ik heel gemakkelijk meekomen. Ik begreep het geklaag van mijn veel jongere studiegenoten helemaal niet. Maar ja, die hebben niets meegekregen van het ouderwetse, degelijke onderwijs dat ik genoten heb. Zonder herkansingen, met dertien vakken, een docent als baas in de klas en alleen de boorden van je overhemd als extern spiekgeheugen. Wie gaat er nou in overhemd naar school? Wij dus. We volgden dus een degelijke opleiding, zodat we later zelf onze broek konden ophouden. Zonder bretels! Tegenwoordig weet de jeugd niet eens hoe ze hun broek moeten ophouden. Zelfs niet hoe ze een bretels moet vastmaken. Daar zakt mijn broek weer van af.