donderdag 23 januari 2014

Ni hao!

In China heeft de overheid een groot aantal websites geblokkeerd. Het betreft veelal sites van kranten, die gedetailleerd verhalen over de corruptie in het land. Niet dat het land corruptievrij zou zijn, want elke Chinees weet dat het niet zo is. Nee, in dit geval worden de veelplegers met naam en toenaam genoemd en betreft het Chinezen die in de partijtop van de Communistische Partij  en de regering van het land familie hebben zitten. Ze sluizen veel geld weg naar het buitenland. Ze worden de Rode Adel genoemd en worden beschermd door hun familieleden, de topfunctionarissen.
Volgens mij heb ik geen lezers in China, dus zal mijn blog niet geblokkeerd gaan worden. Vooral omdat ik niet de namen noem van de betrokken zwagers, schoondochters, neven en nichten van de partijbonzen. Een van hen heet Wang Jingjing (of is het Wan Pingping?), een kleindochter van een voormalig vice president van de partij. Het doet me allemaal denken aan het boekje Animal Farm van George Orwell, dat ik ooit heb moeten lezen op de Mulo. Dat ging over het communisme, waarin bepaalde varkens zekere voorrechten genoten.