maandag 20 januari 2014

2 voor 1?

Ingezonden.

Toen ik bij de vleeswaren linksaf sloeg belandde ik bij de vitrine met de heerlijk ruikende, verse, knapperige broodjes en de z.g. ‘afbak-broodjes!’. O nee hoor, die vaktaal heb ik niet van mijzelf maar dat heb ik wel eens ergens opgevangen! Ai!, opeens stond ik daar oog in oog met de croissants en ik dacht er meteen een potje Chivers Olde English Marmalade bij (mmm!) Ze stonden wel niet op het boodschappenlijstje maar ik dacht; ,,Moet kunnen vandaag” en ook ,,Kies maar uit wat je lekker vind". De croissants lagen in een doorzichtige kunststoffen bak met een kleine ronde opening aan de bovenzijde. Naast de opening lag een zilveren? tang aan een ketting (anders wordt ie gejat?). Tot dusver ging alles goed maar dan......! Ik stond al met zo'n lekkernij in de tang in een houdgreep en zocht naar een zakje om de croissants in de doen maar er was in de directe omgeving van de bak niets te vinden wat daar op leek (grr!). Naast mij stond een jonge jongen vakken te vullen en het lag op mijn tong hem te vragen; ,,mag ik ze in mijn broekzak stoppen of moet ik ze zó in de boodschappenkar kieperen?", maar ik vroeg hem netjes of de zakjes soms op waren. Hij antwoordde met: ,,nee hoor, maar die hangen dáár", en hij wees naar een plek schuin achter mij, vier meter verderop naast de broodkraam. Zo logisch als wat, toch?! Er stond een metalen paaltje met aan de bovenzijde een warrige bos rafelig plastic waar ik na enige studie een zakje vanaf wist te trekken. Het paaltje leek op wat uiteindelijk overblijft van zo'n grote Kebab-pin, in b.v. een Turks restaurant, als die bijna helemaal 'op'-gesneden is en er rondom alleen nog maar wat frummeltjes vlees ronddwarrelen. Waarom niet óók zo'n dwarrelpaaltje naast de kleine-broodjes-vitrine? Nog net op tijd zag ik bij de croissantjes een bordje staan met het opschrift: "2 voor de prijs van 1". Lekker voordelig en ik nam er meteen maar vier; dus twee keer lekker! De marketing- en reclame-psychologie had deze argeloze boodschappenjongen dus ook heel eenvoudig te pakken gekregen. Lekker voordelig toch? Ja hoor. Tenzij er volgende week op datzelfde bordje staat: ,,1 voor de prijs van 2".

Fan-tilator