donderdag 7 juli 2022

In vrijheid

"Hé Willem, is dat niet een Russisch embleem?", vraagt hij verbaasd wijzend op mijn jack. Ja, dat is een Russisch embleem. Al jaren lang. Hoe ik dat uitleg aan Oekraïense vluchtelingen? O, moet dat dan? Ben ik als gedwongen gastheer een vluchteling verantwoording verschuldigd? Waarom komen zij naar hier? Wat zeg je? Vanwege hun vrijheid en omwille van vrede? Oké, dan moeten zij mij mijn vrijheid niet willen afpakken en/of een 'oorlog' met mij gaan beginnen.
Trouwens, stel je dat soort vragen ook aan al die mensen die Amerikaanse spullen hebben? Nee, want we worden al decennia lang geïndoctrineerd met een anti-Rusland gevoel. Terwijl in werkelijkheid Amerika het gevaarlijkste land is, dat geleidelijk onze vrijheden inperkt. Wees blij met onze vrijheid. Dus ook met die van mij. We vervolgen als goede buurtgenoten weer ons eigen weg.