zondag 17 juli 2022

Vieze kont

Nederland gaat Oekraïense militairen trainen. Ik ben benieuwd wat die Oekraïners ervan vinden als die Nederlandse militairen "pief paf poef!" roepen als er gevuurd moet worden.
Na de eerste wasbeurt van de Matrix heeft de auto een keer in nat weer gereden. Na die rit herkende ik plots weer de vieze achterkant van de auto. Ik herinnerde me toen, dat ik op onze vorige Matrix spatlappen heb gemonteerd vanwege dezelfde vieze kont. Toen waren er nog spatlappen te koop, die speciaal voor de Matrix bestemd waren. Maar die exemplaren kon ik nergens op het www vinden. Het zou zomaar kunnen, dat de spatlappen van een ander model / type ook zouden kunnen passen. Maar dat vind ik weer zo'n gedoe worden met terugsturen, opnieuw bestellen enz. Trouwens, dat is ook slecht voor ons milieu. Dus heb ik maar gekozen voor universele exemplaren. Ook omdat ze maar € 8 per setje kostten.
In de randen van de spatborden zitten zowel voor als achter twee draadbouten geschroefd. Hiermee zijn de de kunststof wielkuipen vastgezet op de carrosserie. Die bouten heb ik gebruikt om de spatlappen te monteren. De montage verliep vrij vlot. Al moest ik aan de voorzijde wel de beide wielen eerst verwijderen. Dat was nog het meeste werk. Aan de achterkant kon ik ze er zonder het wiel te demonteren opschroeven.
Uit eerder opgedane ervaring met onze eerste Matrix weet ik dat het een snel vies wordende achterkant zal voorkomen.
Tijdens dat klusje lag ik geregeld op de grond. Tijdens een van die momenten hoorde ik plotse een nostalgisch geronk. Toen ik omhoog keek, zag ik een tweemotorig toestel, een DC3, langzaam overvliegen. Het was net alsof ik als jochie weer op mijn rug in het weiland van boer Braat lag. Daar lag ik te fantaseren over de wolkenformaties die voorbij trokken. Toen kwam er ook zo'n vliegtuig overvliegen. Met dat pure jaren 50 geluid. Prachtig.