zaterdag 9 juli 2022

Met hout, klei, leem en stro

Vandaag keek ik hoe mensen een huis van bouwden van klei, stro en leem. Prachtig en erg interessant om te zien. Het deed mij denken aan een vakantie van ons in Stoumont in de Ardennen. Daar was tegenover die fraai gelegen camping (Les Salins)  het Stroboog project aan de gang. Ik heb daar nog staan toekijken tijdens de bouw in 2009.
Helaas is er sindsdien nauwelijks informatie te vinden op het www. Dus ik weet niet hoe het eindresultaat eruit ziet. Ik heb wel een paar foto's van het project gemaakt.
Als ik het me goed herinner, stapelden men strobalen en vormden ze ook zo het dak. Tegen de balen werd vervolgens klei gesmeerd.
Het leek me een flinke klus. Het bouwwerk was niet veel goedkoper dan dat van een gewoon huis. Maar het was wel veel natuurlijker en meer milieu verantwoord.