zaterdag 16 juli 2022

Even prutsen aan de Matrix

Afgelopen dagen heb ik wat staan, zitten en liggen prutsen aan de Matrix. Als eerste heb ik vanwege een extra accessoire (uit de Ducato overgehouden) een zwevende zekering aangebracht. Een leuk klusje, omdat ik  weer met de soldeerbout aan de gang kon. Er zit een zekering in met een zeer lage waarde, nl. 2A. Volgens Sonja met haar zeer scherp gehoor, maakt de interieurventilator een wat vreemd geluid. Ik hoor natuurlijk niets en voel me zodoende veel gelukkiger. Niet alleen haar föhn, ook de make-up spiegel is soms handig voor mij. Ik moest voor de ventilator namelijk onder het handschoenenkastje zijn. Dus hoefde ik mijn oude, alsmaar stijver wordend lijf dankzij die spiegel niet
in allerlei bochten te wringen. Spiegeltje, spiegeltje op z'n kant, hoe is het met de onderkant? Gelukkig hoefde ik slechts een klein afdekkapje te verwijderen, voordat ik bij de ventilator kon komen. Ik heb hem in aanwezigheid van de blonde sonar laten draaien. Ze hoorde toen niets. Het kan zijn dat het schoepenrad in de behuizing misschien wat aanloopt. Maar ik zag nergens sleepsporen. Ik heb met wat siliconenspray op een doekje de randen van de behuizing en de ventilator behandeld. Het schoepenrad heb ik ook gelijk maar stofvrij gemaakt. Daarna heb ik de hele mikmak weer gemonteerd. Voor mij veranderde er niets : ik bleef niets horen. 😂 Ik heb tijdens dat klusje ook de plaats van het pollenfilter gevonden. Maar om dat filter te bereiken, moet ik de klep van het handschoenenkastje verwijderen. Een kwestie van links en rechts op een sluiting drukken.
Tijdens mijn zoektocht op het internet las ik over het hoge verbruik van de Matrix in een stad. Wij rijden niet met een auto in een stad. Dat doen we op de fiets. Dat het verbruik in de stad stijgt lijkt mij niets bijzonders.
Komende week wordt de airco gereinigd en opnieuw gevuld. We vinden hem niet jofel werken, al wordt het wel koud binnen. Niet te koud natuurlijk, want met een wollen muts en een dikke winterjas en handschoenen achter het stuur zitten tijdens een hittegolf kan leiden tot vreemde reacties. Met name vanwege mij zonnig kleurtje. 😉