dinsdag 19 juli 2022

Tropisch warm

Het valt nog steeds mee met de hitte. Buiten is het volgens onze thermometer 38 Celsius. Binnen slechts 23 graden. De musjes vallen niet van het dak. Ze zijn nog steeds met hun dagelijkse dingen bezig. We hebben een voerboom in het strookje tuin aan de voorkant. Compleet met een bad, maar dat is nu een hot tub. Daar melden de mussen zich geregeld. Ze zetten vandaag wel allemaal een grote bek op. Of zouden ze soms ook hijgen? Ze maken soms ook ruzie met dit weer. Ah, waarom niet? Ik vind het knap dat ze met zo'n jas vol dons nog zo levendig zijn. Ik zou al binnen een minuut voor pampus liggen. Met het risico dat iemand in paniek 112 gaat bellen met de mededeling dat er een ouwe hijger in de tuin ligt.
Fenna ging vanmorgen tegen 8.15 uur naar buiten. Niet met mij, want ik moest naar de garage. Vanwege de warmte is ze pas rond 18.00 uur weer uitgelaten. Ik wou dat ik zo'n sterke blaas had. Son heeft wel vooraf even haar vacht en kop wat vochtig gemaakt met een natte handdoek. Hopelijk scheelt het. Die oplossing is gebaseerd op een natuurwet die beweert dat voor verdampen warmte nodig is. En dat die warmte dan onttrokken wordt aan de omgeving. In dit geval Fenna's lijf, hoopten we dan maar. Ach ja, soms komt iets wat ik bijna 60 jaar geleden op school geleerd heb mooi van pas. Fenna heeft dit keer op een gazon vlakbij even haar blaas geleegd. Er is immers sprake van een calamiteit en de hond komt niet voor in het nationaal Hitteplan. Oké, er is wel een sproeiverbod, maar Fenna plast gewoon.
Volgens het nieuws mogen we de airco niet lager instellen dan 25 Celsius. Gelukkig is er niemand aan huis komen controleren. Afgezien daarvan, wij doen gewoon wat ons het beste lijkt. Daar hebben we geen overheid voor nodig. Wel ons boerenverstand.