donderdag 21 juli 2022

Apenstreken

Het zal de lezer (ik bedoel hiermee ook al de andere genders, want met lezer en lezeres discrimineer ik anderen) met oog voor detail opgevallen zijn : stipt 09.00 uur verschijnt hier het eerste bericht van de dag. Nee, ik zit dan niet achter mijn laptopje op de klok te koekeloeren om het bericht exact op dat tijdstip te publiceren. Op dat tijdstip kan het zijn dat ik elders verkeer. Die berichten staan in de wachtrij met een datum en tijd voor publicatie. Er staan zo'n 70 concepten waaruit ik kan putten. Vaak gooi ik ze na het herlezen voor ik ze wil publiceren toch maar weg.

Zouden de vega's er ook geen huisdieren zoals honden en katten op na houden? Of zijn die beesten van hen ook vega's? Als ik de nijlpaarden zie, dan denk ik dat enkel groen eten en zwemmen juist niet zo gezond is. Dan volg ik liever de aap, van wie gezegd wordt dat ie dicht bij de mens staat. Zijn levensstijl en daarmee de eetgewoonte lijkt me dan toch wel een gezonde voor de mens. Apen zijn vaak vega met geregeld wat vlees. Ze eten insecten en kleine prooidieren. De chimpansee eet meer vlees. Hij eet ook soortgenoten (duurzaam!). Net als de minder ontwikkelde mens. De meer ontwikkelde, zich graag beschaafd noemende soort mens doet ook aan kannibalisme, maar dan figuurlijke wijze. En in te veel andere gevallen maken bosaardige mensen soortgenoten dood, omdat ze vinden dat het moet. Apen vertonen ook kopieergedrag. Net als mensen. En wie zich niet aan de apenstreken houdt, wordt uit de groep gegooid. Ze zeggen soms dat mensen ook apenstreken hebben. Was dat maar waar. Er zijn veel minder apen dan mensen op de wereld. Dat komt omdat seks in een boom heel moeilijk is. Komt bij dat er ook steeds minder bomen zijn. Maar dat komt weer door de streken van de vega-mens. Want die wil geen bossen en oerwouden, maar akkers om nog meer groenvoer te verbouwen.  Arme apen.