zondag 24 juli 2022

Weerzien

Als het goed is, en daar ga ik maar vanuit, ontmoet ik na lange tijd een voormalig klasgenoot van mij. Ik zag Theo voor het laatst in december 1960 in de 6e klas van de Hervormde school (foto) aan de Kastanjelaan te Leiderdorp! Toen scheidde onze wegen zich. Wimmie ging naar Curaçao en na mijn terugkeer, 3 jaar later, volgden wij elk een ander onderwijstype. In die tijd werden vanaf klas 5 (groep 7) al een begin gemaakt met het verdelen van de klas in groepjes op basis van de behaalde leerresultaten. Zo  was er een groepje dat naar het hoger onderwijs ging, een groep die naar het voortgezet onderwijs zou gaan en een groep die een mix was van leerlingen, die voor de technische of de huishoudschool bestemd was.
Vandaar dat ik na mijn terugkeer niet iedereen weer tegenkwam op mijn Ulo school aan de Van Geerstraat. Ik zag wel veel nieuwe gezichten van leerlingen, die voorheen op de school in het Zijlkwartier (Splinterlaan) hadden gezeten. Ik ben heel benieuwd naar Theo, want in mijn herinneringen is ie nog steeds een blond ventje. Hij woonde in de Rijnegommerstraat in Zoeterwoude. Daar aan de Rijn was ook een pontje. In die omgeving woonden o.a. Dik Blonk en Elly van der Hoek, schiet mij nu te binnen.