dinsdag 9 januari 2018

Zonder controle

Tijdens mijn loopbaan viel het mij op, dat bij geen van de bedrijven waar ik software voor heb mogen (laten) ontwikkelen gecontroleerd werd of die software ook inhoudelijk conform de eisen was. Voor de duidelijkheid, ik heb dus ook voor overheids- en financiële instanties gewerkt. Als ik een andere persoonlijkheid had gehad, had ik in die software kunnen knoeien. Zoals ons huisadres opnemen om die als uitzondering in te zetten bij het berekenen van de milieuheffing. Of mijn bankrekening vermelden om elke keer wanneer dat stukje programma draait een paar gulden naar mezelf over te maken. Of wanneer ik mijn bankpas aanbiedt bij een geldautomaat mij wat meer uit te betalen dan van mijn rekening gehaald zou worden. Die mogelijkheden had ik dus. De interne accountancy leek dus nergens naar. Zelfs toen ik daar melding van maakte, gebeurde er niets. Afgezien van die paar scheve ogen van de heren van die afdeling.
Vanuit die ervaringen vraag ik me af in hoeverre al die Apps gecontroleerd zijn / worden, voordat ze vrijgegeven worden voor gebruikers van smartphones. Ik ben er altijd van uitgegaan, dat dat soort software en ook cookies en dergelijke onbetrouwbaar is. Net zoals met veel moderne apparatuur het geval is. De druk om resultaten te boeken (scoren) is dermate groot, dat niet alleen in oorlog en liefde, maar ook in de commercie alles geoorloofd is. Big brother is niet alleen watching, maar ook  stealing from you!