dinsdag 30 januari 2018

Dakluik-puzzel 3

Nou mensen, Willem met de waterpomptang heeft de dakluik-knoop maar doorgehakt. De standaard luiken kwamen met de maatvoering er lastig uit. Scheepsluiken idem. Een ander probleem was dat we het luik of de twee luikjes onder het rijden open willen laten staan. De meeste standaard luiken waren daarvoor niet geschikt. De scharnieren en/of uitzetters waren daarvoor te zwak.
Uiteindelijk kwam ik gedurende mijn zoektocht via de campers, caravans en bestelbussen bij de aanhangwagens terecht. Tussentijds ben ik een paar keer terug naar AF gegaan, met de vraag of mijn uitgangspunten nog wel klopten. Nee dus. Ik heb het criterium daglicht maar over boord gegooid. Dus bleef ventilatie over en daar was het primair om te doen. Het luik zou achter de stoelen ter hoogte van twee zijramen komen, waar samen met die van de voorruit al voldoende licht doorheen komt. Ventilatie dus.
Ik heb twee luikjes gekocht. Ze zijn van aluminium en kunnen onder het rijden open blijven staan. In gesloten toestand zijn ze water- en winddicht. Ze zijn erg solide en kunnen een flinke klap wind verdragen. Om eventueel windgeruis te voorkomen, plaats ik er een (lange) spoiler voor. Ik heb twee spoilers gekocht, dus ook voor het bestaande luik komt alsnog een (korte) spoiler. Dat luik mag weliswaar open onder het rijden, maar de snelheid mag dan niet hoger zijn dan 80 km/uur. Ik kies dus voor zekerheid, want soms.... Ik hoop komende donderdag de luikjes te gaan inbouwen. DAn gaat Willem het dak op.