zaterdag 27 januari 2018

Een bioscoop in Lelystad?

Hahaha! Ja, ik schoot spontaan in de lach toen ik dat berichtje las. In Lelystad is een wethouder op haar stokpaardje geklommen en ze wil er hoe dan ook op blijven zitten. Het stokpaardje heet in dit geval Bioscoop. Wethouder Janneke Sparreboom wil per se de bouw van een bios op haar CV hebben. Blijkbaar van groot belang voor het verdere verloop van haar loopbaan. Lelystad en bioscoop gaan al decennia niet meer samen. Zou Sparrenboom nooit even een blik naar buiten geworpen hebben? Naar de markt? Naar de enorme groei van een bedrijf als Netflix, de ontwikkelingen van de technologie die steeds meer bij mensen thuis brengt?
Mevrouw Sptarreboom houdt voet bij stuk, want ach het is toch maar belastinggeld. Haar betoog bevat te veel 'ik denk', 'ik verwacht' , 'volgens mij' en woorden als proberen en trachten. Als ik al die zinnen weg streep, blijft er inhoudelijk niets meer over dan 'ik wil'. Het Agora theater heeft al jaren moeite het hoofd boven water te houden. Daar draait men af en toe ook films. Voor mensen die hun huis ontvluchten of niets met de nieuwe technologie hebben. Sparreboom zou eerst eens een goed vooronderzoek moeten laten uitvoeren om de levensvatbaarheid van een bioscoop vast te stellen. Maar of die resultaten haar van haar stokpaardje zullen gooien betwijfel ik. Want het gaat  volgens mij  meer om het ego van Sparreboom dan om de inwoners en de uitbater. Ze doet voorkomen alsof een bioscoop in het dure Agora gebouw geen en een goedkoper gebouw op een grasveld wel bezoekers zal aantrekken. Koeien en geiten dus.