woensdag 17 januari 2018

Plunderen

H&M ging in de fout met een shirt dat om een Afrikaantje (mag dat woord?) getrokken was. Ik denk dat zo'n outfit met de tekst 'Coolest bleekscheet' gedragen door een blank kind niet zo'n ophef zou veroorzaken als nu het geval is. Zwart en bruin ligt nu eenmaal erg gevoelig. Onlangs zei iemand in mijn bijzijn boos, dat veel bruinen niet deugen. Met gelijk erachteraan : "Sorry Willem, ik bedoel niet jou." Ik werd daar helemaal niet boos om of zo. Ik begreep wat en wie bedoeld werd en was het op dat moment gewoon met de spreker eens. Kijk maar eens in onze gevangenissen. De spreker had hooguit het woord bruin nog verder kunnen detailleren. In het algemeen zeggen scheldwoorden meer over de roeper dan over het slachtoffer. Hijs mij maar in zo'n shirt. Met een kleine aanpassing, het woord the vervangen door this. Dat had ik graag bij sommige bedrijven willen dragen. Haha!
Wat mij weer opviel was de reactie van hen die zich slachtoffer voelen vanwege de H&M afbeelding. Die lui slaan gelijk aan het plunderen! Ik zie dat telkens weer bij die bevolkingsgroep : plunderen als hen iets dwarszit. Zelfs als een natuurramp zich heeft voltrokken is het plunderen geblazen. Is dat toe-eigenen van andermans spullen soms genetisch bepaald? Als dat zo is wordt het tijd voor genetische manipulatie. Kan men gelijk het klaag-gen verwijderen. Plunderen dus.
Misschien iets voor Ikea om in een affiche of reclamespotje te gebruiken als het weer Plundera tijd is.