maandag 8 januari 2018

Tunnelvisie

vliegeren op straat (Resedastraat - BG Cortslaan)
In mijn geboorteplaats Leiderdorp beklagen inwoners zich over de verkeersdrukte. Op de uitvalswegen en in het dorp staan geregeld files. Er is ook sprake van sluipverkeer, dat een stuk van de A4 ontloopt vanwege de files daar. In de jaren 50 konden we volop op straat spelen (foto). Die tijd ligt ver achter ons.
Ik herinner me nog dat in de jaren 70 dagelijks files stonden op de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag. Zoetermeer was/is een slaapstad voor de mensen die in Den Haag werken. Ondanks de komst van de Sprinter bleven de files groeien. Wie naar al die auto's kijkt, zal het opgevallen zijn dat er in elk stuk blik één reiziger zit; de bestuurder van het voertuig. Men zegt dat files onze economie jaarlijks miljarden kosten. Over onze gezondheid (o.a. fijnstof) hoor ik nauwelijks wat. Daarover zwijgt de overheid bewust. Ze krijgt daarin zelfs de rechters mee. Over tunnelvisie gesproken : de overheid denkt enkel in termen van meer asfalt. Een deur verder roept men, dat we minder moeten bestraten vanwege de afvoer van het regenwater. Nou, dat schiet niet op. Zowel wat de files betreft als voor het milieu en dus ook onze gezondheid. Hoeveel zou gratis OV onze economie gaan kosten? Hoe dan ook, ik ben bang dat we het eind van die tunnel(visie) voorlopig niet zullen zien.