zaterdag 6 januari 2018

Gloeibougies vervangen

Ik ga er vanuit, dat de gloeibougies van de Ducato niet recent (voor aankoop) vervangen zijn. Daarom ga ik ze binnenkort zelf vervangen. Als het lukt. Op zich geen spannende klus, ware het niet dat die bougies gemakkelijk kunnen afbreken. En daar zit ik niet op te wachten. De relatief dunne gloeibougies worden met een bepaalde kracht vastgezet (23Nm in dit geval). Men raadt aan de bougies met iets meer dan die kracht los te draaien. Daarvoor heb ik wel een momentsleutel nodig, die ook voor het losdraaien van bouten en moeren ingesteld kan worden.
Ik las ergens ook een advies dat ik direct al kan gaan opvolgen : wat dunne olie rond de gloeibougies spuiten en die gedurende een week te laten intrekken. Het liefst middels lange ritten, waarbij het blok goed warm wordt.  Er zijn ook speciale spuitbussen in de handel, maar die kosten nogal wat. Het schroefdraad van zo'n bougie is aanzienlijk langer en fijner dan dat van een gewone bougie voor benzinemotoren. Vandaar de kans op afbreken. Om de klus nog lastiger te maken heeft men bij Fiat bedacht de gloeibougies erg moeilijk bereikbaar te maken. Mocht dit alles niet lukken, dan is er nog speciaal gereedschap, dat de bougie als het ware los trilt. Maar daarvoor moet ik dan wel bij een garagebedrijf zijn.