woensdag 17 januari 2018

De moderne auto

Vorige week vroeg men mij of ik een proefrit wilde maken in een splinternieuwe auto. Ik heb er voor bedankt. Waarom? Ik heb een paar keer in een soortgelijke auto meegereden. De bestuurder was nogal druk bezig met dat kleine tv schermpje. Hij moest op allerlei icoontjes drukken. Vraag me niet waarom. Gevolg was wel dat ie meer met zijn ingebouwde tv bezig was, dan met het rijden. Vooral omdat hij met zijn bril niet goed kon lezen wat er op dat scherm kwam staan.
Eigenlijk erg vreemd dat men niet met een smartphone in de hand een auto mag besturen, terwijl de fabrikanten juist steeds meer richting smartphone-achtige techniek overstapt : interactie plegen met een schermpje compleet met internetverbinding. Net als bij vliegtuigen gaan we over op systeembeheer en laat men via reclamespotjes ons geloven, dat we niet meer hoeven op te letten en onze handen aan het stuur te houden. De ongelukken met Tesla auto's zeggen genoeg. Luchtvaartmaatschappijen willen dat piloten minder vertrouwen op de de automaat en meer kennis opdoen van het vliegtuig. In de auto-industrie heeft men daar blijkbaar niet van geleerd.
De auto's zijn afgelopen decennia dusdanig ontwikkeld, dat ze veiliger zijn in geval van aanrijdingen. Nu zie ik techniek die het tegengestelde doet. Consumenten worden lekker gemaakt met zogenaamd zelfrijdende auto's en men kan /moet onder het rijden naar een schermpje kijken en de techniek beheren.
De moderne techniek is veelal voorzien van voorgeprogrammeerde chips. Die dingen zijn alles behalve betrouwbaar. Ik doel dan op de software. Als een sensor niet goed functioneert, is de kans groot dat er allerlei vreemde verlichte icoontjes in het scherm gaan branden en piepen. Gewoon omdat een of andere software-ontwerper zijn werk niet naar behoren gedaan heeft. Zo kan een vuile sensor leiden tot een algehele kakofonie van quasi problemen. Om je dood te schrikken. Daarnaast zal het ook wel zo zijn, dat de eigenaar door de software beduveld zal worden. Met name met zogenaamde kreten voor onderhoud. Want wie controleert dat allemaal? VW heeft al laten zien, dat bewust sjoemelen erbij hoort. Tel daarbij op de krakkemikkige fouten in de software en het feit dat ik verplicht ben naar zo'n tv te koekeloeren en die te bedienen en zie : ik hoef niet zo'n moderne auto. Gewoon ouderwets : handen aan het stuur en ogen op de weg.