simpel |
In een paar gevallen werd ik telefonisch benaderd door mijn werkgever. Ik heb zelfs een keer zonder te antwoorden de hoorn op de haak gegooid, omdat zelfs zonder groet (!) mij gevraagd werd wanneer ik weer op werk zou komen. Ziek zijn is toch al geen pretje en dan komt er ook nog zo'n afstandelijk, onmenselijk telefoontje.
Als beller zou je eerst kunnen beginnen met wat medeleven en belangstelling te tonen, in plaats van direct over het werk te beginnen. Praat liever helemaal niet over het werk, maar beperk het tot enige empathie. Vaak kan men op basis van de kwaal inschatten hoe lang het herstel gaat duren. En als een werkgever zich druk maakt vanwege het werk, dan heeft ie zelf zijn zaakjes niet goed geregeld in de zin van continuïteit. Veel werkgevers spelen voor dokter. Veel personeel is niet op de hoogte van wat een werkgever wel en zeker niet mag doen / vragen / zeggen in geval van ziekte.
Ik heb sinds begin deze week last van een verkoudheid. Ik blijf lekker binnen en er is niemand die mij lastigvalt. Zelfs Fenna niet. Ze komt even bij mij zitten en legt haar kop op mijn schoot om aan te geven, dat ze om me geeft. Veel werkgevers zouden nog veel kunnen leren van een hond. Huh? Ja, van een hond.