dinsdag 2 januari 2018

Kerstboom afgetuigd


Ja, ik noem het maar zo als tegenovergestelde van optuigen. Omdat de gemeente morgen, woensdag, de kerstbomen inzamelt hebben wij vanmorgen de boom op ons pleintje ontdaan van alle versiering en van zijn plek gehaald. De klus was binnen een uur geklaard. Omdat het een grote boom is, heb ik hem in drie stukken gezaagd. Zo is ie gemakkelijker te tillen en te vervoeren. Ze liggen nu buiten te wachten op voorbijkomende jeugd. Per boom krijgt men bij het verzamelpunt 50 eurocent. Kassa! Zo'n grote mag best het dubbele opbrengen, vind ik. Tijdens de dagen met harde wind heb ik de boom met twee draadbouten extra vastgezet. Hij stond tegen een buis, die in de grond geplaatst was. Ooit heb ik onder die tegel met een grondboor een mooi diep gat gemaakt voor de steunpijp. Dus dat was voor het plaatsen van de boom een kwestie van tegel lichten, pijp in het gat laten zakken, twee extra klappen erop en vervolgens de boom er tegen vastsjorren. Klaar! Ik heb tussentijds vanwege de harde wind twee gaten dwars door die pijp geboord en met twee draadbouten er doorheen de boom vast geschroefd aan de pijp. Dat was een effectieve oplossing. Jammer dat de boom zo vroeg weer weg moet. Het stond zo gezellig. Anderen hebben nog eerder hun boom weggedaan. Men heeft echter niet de moeite genomen om hem weg te brengen naar het inzamelpunt. Dus wordt zo'n afgedankte boom in het bosperceel gedumpt. Wat een aso's. Gewoon even thuis in de tuin leggen tot woensdag is een leukere oplossing. Op naar Pasen.