zaterdag 13 januari 2018

Op de Hanway RAW 50

uit z'n winterslaapje
Vandaag heb ik na lange tijd de Hanway maar eens uit zijn winterslaap gehaald. Ik wilde naar de bouwmarkt aan de andere kant van het dorp en dat was een goede gelegenheid om de Hanway weer eens van stal te halen. Eind vorig jaar heb ik de tank volgegooid (om de kans op condens in de tank te verkleinen)  en een additief toegevoegd om het brandstofsysteem te vrijwaren van ongewenste neerslag en/of aankoeken van de benzine. Daarna heb ik nog een stukje gereden, zodat het spul ook in de carburateur terechtkwam. Voordat ik hem daarna stalde, heb ik de choke dichtgetrokken. Deze methode werkte prima bij mijn motorfietsen.
Toen ik zijn pyjama had verwijderd, de buitenslaper staat onder een hoes, zag ik dat de uitlaat wat roestvlekken vertoonde. Oeps! Waarschijnlijk is de Hanway besmet geraakt door het Fiat Ducato roestvirus. Haha! Maakt niet uit, want ik heb weer iets om op mijn te-doen-lijstje te schrijven.
roest op de pijp
Eenmaal weer in de frisse buitenlucht startte de Hanway alsof ie net gedraaid had! Mooi hè? Ik heb vorig jaar zelf maar de carburateur afgesteld en zie : hij doet het nog steeds prima. Ik moest gelijk de choke weer uitschakelen, want het blokje klom vrij snel hoog in de toeren. Ik heb hem eerst wat warm laten draaien in stationaire toestand. Daarna ben ik rustig gaan rijden, totdat ik ongeveer 700 meter verderop op het fietspad in het buitengebied was. Daar ging het volgas richting de bouwmarkt. Het blokje liep als een zonnetje. Onderweg heb ik wat met het gashendel en de versnellingen gespeeld, om hem echt helemaal wakker te krijgen.
choke dicht
Ook na het bezoek aan de bouwmarkt startte de Hanway probleemloos. Het rijden gaf ondanks de lage buitentemperatuur natuurlijk weer de nodige kick.