dinsdag 30 juni 2015

Geen aap uit de mouw

Ingezonden n.a.v. "Een ongeluk komt zelden alleen", 18 juni j.l.

welkom in ezelland!
Weer zo'n ezel! Dat klink misschien beledigend richting schrijver van bovengenoemd stukje maar dat is wat mij betreft zeker niet de bedoeling. Nee, toen ik persoonlijk een keer tijdens wat snoeiwerk bíjna het verlengsnoer van mijn heggenschaar doorknipte dacht ik ook van mijzelf, ,,Man wat ben je toch een domme ezel!", maar even later; ,,het is inderdaad dom maar ik wil eigenlijk bij gelegenheid echt wel eens een ezel zijn". Dit hoef ik natuurlijk niet verder uit te leggen als ik vertel dat ik na het 'bijna-ongeval' dacht: ,,Dit mag mij geen tweede keer overkomen". Het denkwerk leverde meerdere oplossingen op en de twee besten daarvan, althans naar mijn mening, zijn: 1- Schuif een stuk tuinslang van een paar meter lengte over het uiteinde van het snoer waaraan de nieuwe contrastekker moet worden gemonteerd en zet dat vast met een paar slagen isolatie-tape. Sommige tuinslangen hebben inwendig een kunststoffen vlechtwerk, zijn hierdoor sterker, en mogelijk in staat de gulzige heggenschaar tijdig de mond te snoeren. Deze valt dan hopelijk wel stíl; z.g. 'met zijn mond vol tanden'. Aangezien zo'n 'tuin-verlengkabel' veelal een aangegoten stekker en contrasteker heeft, dus waterdicht, is het beter een nieuwe contrastekker in anders-waterdichte uitvoering te monteren. Deze zijn heel veilig maar ook nogal prijzig.
2- Terug naar de kabel waar alle problemen begonnen. Om te zorgen dat de kabel uit de buurt blijft van de tanden van de heggenschaar is er maar één, voor de hand liggende oplossing: zorg dat de kabel daar beslist niet langer is dan nodig. Schuif daarom de contrastekker, vanuit de binnenkant van je jas, door de linker- of rechtermouw naar buiten en trek de jas aan. Als de kabel, die nu steevast achter je op de grond ligt, niet kan verschuiven komt er tijdens het snoeien wél een kabel maar nooit meer 'een aap uit de mouw', slaan de stoppen niet door (b.v. die in je eigen hoofd) en alles blijft heel. De heg wordt natuurlijk wel een koppie kleiner gemaakt.

Fan-tilator