maandag 15 juni 2015

Een UWV paragnost

Het UWV wil werklozen opleiden tot paragnost, handlezer, tarotkaartlegger, glazenbol-gluurder, heldervoelende enz. Tot ik dit nieuws las, heb ik altijd gedacht dat zoiets een gave was. Maar dat is dus blijkbaar niet zo. Je kunt het leren! En wat kan je gebeuren als je zo'n aangeleerde gave telefonisch inzet?
Misschien als je al aanleg hebt zou je zoiets kunnen leren. In het huidige bestand bevinden zich ook mensen die het geleerd hebben. Als bezigheid om anderen te bedotten. Maar die zijn gemakkelijk te herkennen hoor. Hoe?
Ik belde laatst een paragnost en vroeg hem om een afspraak. Toen zei meneer : "Mag ik eerst weten met wie ik spreek?" Tja, toen viel ie door de mand. Ik heb toen direct opgehangen. Andere kwakzalvers zeggen van die vage dingen. Zoals "Morgen zal alles anders zijn" en "Aan al uw ellende komt een eind" of  "Het geluk zal u toelachen". Zeg maar van die typische loterij-uitspraken.
Maar mocht het toch lukken om via het UWV paragnost, kaartlezer enz. te worden, dan lijkt me dat een prima zaak. Ze kunnen toekomstige werklozen en arbeidsongeschikten op voorhand vertellen, waar in de UWV-procedure het UWV met hen in de fout zal gaan. Oké, dat is misschien geen voorspelling maar een vast gegeven. En hij kan vertellen of u wel of geen nieuwe baan zult krijgen. Als er toch geen nieuwe baan in het verschiet ligt, vervalt de sollicitatieplicht.  Scheelt weer veel gedoe en geld. Hoe dan ook, iedereen wordt toch beter van zo'n opleiding? Vooral het UWV zelf.