woensdag 3 juni 2015

Het MEP

zonder potlood.....
In de jaren 80 en 90 volgde ik het Managers Effectiviteit Programma, ook wel MEP genoemd. Het klinkt misschien een beetje raar, maar die cursussen volgde ik in mijn leasewagen. Onderweg naar of van mijn werk. De cursussen stonden namelijk op cassettebandjes. Cassette-wat? hoor ik al sommige denken. Je weet wel, die tapes die je eerst met een potlood moest strak draaien, alvorens ze af te spelen. Deed je dat niet dan bestond de kans dat de tape door de player/recorder werd opgevreten.
De tapes werden aangeboden via het magazine Intermediair. Ze waren nogal prijzig, maar de stof vond ik erg interessant. Het was in die tijd een nieuwe kijk op de managementfunctie. Ik geloof dat ik in die tijd meer dan 10 van die bandjes in de auto had liggen. Omdat tijdens het rijden de focus meer op het verkeer lag, miste ik nogal wat leerstof. Daarom speelde ik die tapes meerdere keren af. Ze behandelden aspecten als faciliteren, motiveren en enthousiasmeren. Maar ook projectmanagement, beoordelings- en functioneringsgesprekken en leiderschap in het algemeen. Sollicitatiegesprekken kwamen ook aan de orde net als time management en het samenstellen van evenwichtige groepen.  Ik heb erg veel profijt van die autocursussen gehad. Zowel tijdens testen en assessments als in de praktijk. Later heb ik die tapes uitgeleend aan collega's die ook geïnteresseerd waren in die stof. Volgens mij heb ik ze bij wijze van aanmoediging aan een jonger iemand geschonken.