zaterdag 27 juni 2015

Aardappels groeien als kool

Ik weet, het klinkt wat vreemd en toch is het zo. Het is zoiets als een koe die er als een haas vandoor gaat en zichzelf vangt.
Telkens als ik langs de naburige volkstuinen wandel, zie ik de gewassen daar groeien. Niet alleen de koolsoorten, ook de aardbeien, aardappels, uien, tomaten enz. groeien als kool. Het is te merken dat de regen een belangrijke rol speelt. Ik schat zo in, dat de meeste tuintjes een overvloed aan groenten en fruit zullen opleveren. Op voorhand heeft men een bordje opgehangen, waarop is te lezen dat overtollige producten naar de Voedselbank gebracht kunnen worden. Verser kan bijna niet!
Ik hoop dat er veel overblijft. Het barst hier namelijk van de konijnen en slakken. Ondanks al het gaas zie ik soms konijnen door die volkstuintjes rennen. Dat is voor de beestjes een groen, groen, groen, groen knollenland. Jager Fenna heeft er tot op heden geen kunnen schieten pakken. Ze zijn razend snel en slim.