woensdag 26 april 2023

Rotte palen aanpakken -3-


Nu de vier rotte palen gerepareerd zijn (-foto boven- ik heb ze deels geamputeerd en van bankirai onderbenen die 70 cm in de grond staan voorzien) is het maken van een windveer aan de beurt. Ik heb niet op een tamelijk oud bouwwerk een nieuwe, dure windveer geplaatst, hoor. Het werk moet zoveel mogelijk zonder kosten uitgevoerd worden. Niet iedereen barst van het geld. Gelukkig heeft een andere bewoonster een enorme partij planken liggen, waar ze van af wil. Bij haar heb ik toen samen met Sonja een schutting geplaatst en zo'n keiharde, zware bankirai paal op mijn hoofd gekregen. Van die mevrouw heb ik ook de bankirai palen gekregen om de rotte palen aan te pakken.
Van een paar planken maak ik dus de windveer. Hij komt rechts te zitten, de kant waar vaak de wind / storm vandaan komt. De oranje band op de foto is die van een sjorband. Daarmee werd in de oude situatie het afdak op de grond gehouden. In plaats daarvan heb ik gekozen voor een bevestiging van het dakbeschot aan de standaard schutting. Als extra versteviging. Die schutting hoort bij de woningen en staat als een huis. Het smallere deel van die schutting heb ik ook ooit eens op verzoek geplaatst. Maar dan van de buurvrouw ernaast. De vorige bewoner van het huis met het afdak had namelijk nogal wat troep in de tuin gedeponeerd. Daar wilde de buurvrouw niet tegenaan kijken.
Ik heb eerst get gat in de golfplaat rechts afgedekt met een stuk doorzichtige pvc. Daarna heb ik de windveer gemaakt. De kant bij de buitenmuur heb ik schuin afgezaagd. Hij moest 2,40 meter lang worden. Ik heb hem in z'n geheel op het dakje geschoven en vastgezet. Daarna heb ik hem met zwarte coating behandeld. Zo is ze af van de lijmtang, de sjorband en de balk op het dak die moest voorkomen, dat de golfplaat aan de rechter kant omhoog waait.