zondag 23 april 2023

Alert blijven

Gistermiddag reed ik bijna een voetganger aan. Meneer stak pardoes over nadat ie uit een auto gestapt was. Tussen de parkeerplaats en de rijbaan bevindt zich een smalle strook van ongeveer een meter. Hij was met zijn telefoon bezig en liep zo de straat op. Ik zag dat ie niet even op en om zich heen keek, dus had ik mijn vingers al om mijn remhendels en hield ik mijn benen stil. Als ik niet trap wordt de ondersteuning direct uitgeschakeld. Ik reed niet echt snel, want ik ben de accu aan het leegrijden. En ja hoor, meneer stak al turend naar zijn mobieltje gewoon over. Ik gaf een flinke schreeuw kneep in de remmen, liet ze weer los en slingerde om de geschrokken voetganger heen. Een reactie die nog uit mijn motorfiets tijd dateert. Ik kon de slinger / uitwijkmanoeuvre maken, omdat ik wist dat er geen verkeer achter (spiegel) en voor me was. Ook een kwestie van constant alert blijven. Terwijl ik weer op gang probeerde te komen, hoorde ik hem nog "Sorry meneer!" roepen.
Ik kreeg uiteraard last van een paniekaanval. Maar niet meer zo erg dat ik even moet pauzeren om bij te komen.