maandag 24 april 2023

Rotte palen aanpakken -2-

afgebroken
Vanmorgen hebben Fenna en ik in de stromende regen gewandeld. Ik had mijn regenoutfit aan, inclusief laarzen en een zuidwester op mijn hoofd. Fenna liep in haar ruiende bontjas. Weer thuis mocht ze genieten van de föhn. Daar is ze gek op. Regen kan dus ook een feest zijn.
Om een klus naar behoren te kunnen klaren, is goed gereedschap nodig. Dankzij onze zoon kan ik een afkortzaag en twee stempels lenen. Dat scheelt enorm. In princiep leent hij liever geen gereedschap uit. Dat begrijp ik wel. Wat dat betreft heeft ie namelijk slechte ervaringen opgedaan. Uitgeleend gereedschap kwam kapot of beschadigd terug en de lener ontkent de dader te zijn. Erg kinderachtig. Ik heb me altijd voorgenomen eventuele schade te vergoeden of een onderdeel te vervangen. Als ik een zaagblad zou vernielen, komt er op mijn kosten een nieuw zaagblad op. Klaar. Maar het begint met het boerenverstand. Ik bedoel, het gereedschap moet het werk doen. Dus niet trekken, duwen en sjorren, want daarmee kan je schade aanrichten. Van kromme bladen tot kapotte lagers. Ik zie soms mensen als een beest tekeer gaan met een handzaag. Ik laat de zaag het werk doen, zonder forceren. Dat geldt ook voor boren enz.
rot
Natuurlijk moet het te zagen hout spijkervrij zijn. Ik heb ook nog een blik met teer / coating, om de palen te behandelen. De stempels heb ik nodig om het dakbeschot te kunnen ondersteunen wanneer ik een paal tijdelijk verwijder. De afkortzaag zorgt voor een optimale aansluiting tussen beide palen dankzij kaarsrechte zaagsneden. 
Als het weer meewerkt, ga ik morgenochtend beginnen met de eerste steunpaal. Een beetje regen is geen ramp, want ik sta vaak onder het afdak te werken. Ik weet niet hoe diep ze in de grond geplaatst zijn. Desnoods maak ik naast de oude paal met de grondboor een gat. Door de extra ruimte zal ik het restant van de afgebroken paal gemakkelijker kunnen verwijderen. Ik ben benieuwd.