Ook Sonja's pakezel Stella heeft last van uitval. Af en toe hapert de ondersteuning. Ook na een recente onderhoudsbeurt. Deze leek heeft even de pakezel gecontroleerd. Vanwege mijn zelfbouw e-bike, weet ik dat het PAS een cruciaal contact is voor de ondersteuning. Ik heb zelf ook even last gehad van onderbrekingen van de trapondersteuning. Ten bleek de schijf met magneetjes vuil te zijn geworden. Ik zag toen ook dat er een slag in het schijfje zat. De schijf draait rond met de trapas. Telkens wanneer tijdens het trappen een magneetje de sensor passeert, geeft de laatste een signaal af voor contact. Als er niet getrapt wordt, valt de ondersteuning stil. Hetzelfde kan gebeuren als er vuil op de magneetjes of op de sensor zit.
Bij de Stella bevindt de PAS zich aan de rechterkant, bij het tandwiel. Ik heb hem op mijn fiets aan de linkerkant gemonteerd, zodat ik er gemakkelijk bij kan. Bij Stella moe tik eerst de kettingkast verwijderen. Toen ik het pedaal ronddraaide zag ik een slagje in de schijf met magneetjes. Er was geen vuil of iets dergelijks te zien. Al is het wel zo, dat vanwege de plaatsing het lastig te zien is of zowel de schijf als de sensor echt schoon zijn. Ik kan hooguit eventueel grover vuil zien, zoals een stukje papier of van de boomblad. Eventuele aanslag kan ik niet zien. Ik zou preventief een tissue of doekje tussen de sensor en de schijf door kunnen halen.
Het PAS kent met mijn / onze ervaringen dus twee zwakke punten : 1. het schijfje kan krom trekken en 2. er ontbreekt een borsteltje om de schijf met magneetjes schoon te houden.
Omdat de PAS bij de trapas zit, heeft het systeem al snel last van opspattend vuil en vocht. De kettingkast voorkomt dat niet voor 100%. Op mijn fiets is ie helemaal onbeschermd. Het spatbordje van het voorwiel heeft een zeer klein spatschermpje / -lapje. Misschien dat een gewone spatlap soelaas biedt? Niet geschoten is altijd mis. Ik koop gelijk maar twee spatlappen. Dan zet ik er ook een op mijn zelfbouw e-bike.