vrijdag 21 april 2023

Een afdakje herstellen

Na het plaatsen van een hekwerkje ga ik op hetzelfde adres een overkapping herstellen. Een van de staanders is bij de grond doorgerot en afgebroken. Hij staat nu op een tegel en drukt de dakconstructie wat omhoog. Dit keer mag ik de oplossing zelf bedenken. De paal bevindt zich zo'n 20 cm van een buitenmuur af. Ik overweeg de paal te verwijderen en de dakconstructie op dat punt door de muur te laten opvangen. Door bijvoorbeeld een stalen hoekprofiel / steun tegen de muur te monteren. Dus gewoon een paal minder. Het dakbeschot bestaat uit doorzichtige kunststof golfplaten. Dus het is een vrij lichte constructie. Nu staan er vier palen onder over een lengte van ruim 6
meter. De andere palen verkeren met name aan de onderkant in slechte staat. Men heeft spanbanden gebruikt, om het afdakje aan de grond te zekeren. Ik ben van plan de palen te verwijderen en op dezelfde plek een bankirai paal in de grond te slaan. Er ligt een paar restanten van anderhalve meter lang met dezelfde afmetingen als de vuren exemplaren. Ik wil die bankirai paal zo'n 50 cm boven de grond laten uitsteken. Op die paal plaats ik dan weer de ingekorte (rotte stuk ruim afgezaagd) originele paal. Ik ga een eenvoudige enkele rechte liplas verbinding maken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, hoor. Ik ben nu eenmaal geen timmerman.