maandag 17 april 2023

Net kleine kinderen

Als kind gebeurde het af en toe, dat ik met een vriendje aan het spelen was en dat er dan een ander jochie aankwam. Die nam dan dat vriendje mee, want drie was te veel. Soms deden ze raar als ik tegensputterde in de zin van : "Je was toch met mij aan het spelen?" Later, als dat derde joch verdwenen was, kwam dat vriendje weer met mij spelen. Dat vond ik dan weer goed hoor.
Het is me opgevallen dat bepaalde volwassen zich ook zo gedragen, net kleine kinderen. Ze laten zich uit een groepje lospeuteren door iemand die er niet bij wil zijn en reageren vervolgens negatief naar het groepje dat ze in de steek hebben gelaten. Maar zodra die ander om wat voor reden uit beeld is, komen ze net zo gemakkelijk weer terug bij het groepje. En dan quasi verbaasd zijn, wanneer groepsleden aangeven dat soort gedrag niet op prijs te stellen.