In 2030 wil de overheid het rekeningrijden invoeren. In plaats van de gebruikelijke wegenbelasting komt er een systeem waarin men per gereden kilometer moet betalen. Dat zou voor ons ideaal zijn, want we maken weinig kilometers met de auto. Aan de andere kant kan het toch nog gaan tegenvallen, als men ook het type motor gaat verrekenen. Dan zou een benzine auto zwaarder belast worden dan een elektrische of een op waterstof. Het meest eerlijke zou zijn om niet het type motor, maar de uitstoot als criterium te hanteren. Want ook de benzine en diesel motoren worden alsmaar schoner.
In het concept van rekeningrijden (een speciale chip in de auto) zie ik iets terug wat ik zo'n 45 jaar geleden al om me heen hoorde opperen. Dat was ten tijde van de invoering ven een toegangsbewakingssysteem met pasjes. De pasjes bevatten toen een zendertje. De pasjes waren zo groot als een bankpas maar wel zo'n 6mm dik. In die tijd filosofeerden wij, IT- ers al over het toepassen van die techniek in auto's (zendertje) en langs wegen (antennes) ter controle van het verkeer. Zowel op het betalen van wegenbelasting, het verzekerd zijn, gereden routes en de snelheid. Big brother dus.
Ook de e-cars zullen onder dit systeem vallen. Nu betaalt men geen wegenbelasting. Raar, want die belasting was ooit bedoeld voor het onderhoud van wegen (al lang niet meer het geval). E-cars doen ook wegen slijten.
Met de komst van rekeningrijden kunnen veel meer zaken effectiever en efficiënter gecontroleerd worden, dan sec het aantal gereden kilometers. Het zou ook weer een stap kunnen zijn naar een complete controle op het gebruik van motorvoertuigen en de bewegingen van mensen.