vrijdag 21 april 2023

In de zorgsector

Op de keper beschouwd heb ik naar mijn idee altijd in de zorgsector of hulpverlening gewerkt. Ook in mijn privé tijd en nog steeds. Zorgen voor, hulpverlenen, dag in dag uit. Elke klus beschouw ik als een project. Dus de aanpak is planmatig, gefaseerd en gestructureerd. Meestal zonder een tijdslimiet. Over geld hoef ik me geen zorgen te maken, want dat onderdeel is aan de opdrachtgever.
Zorgen voor is geen opvoeden. Al komt het af en toe wel voor, dat ik mensen op bepaalde zaken wijs. Meer bedoeld om mezelf te beschermen, hoor. Er zijn gevallen waarin mensen per se hun verzoeken op een bepaalde manier opgelost willen hebben. In mijn ogen geen handige oplossing, dus wijs ik hen op de nadelen. Soms stellen ze hun oplossing bij en soms niet. Ze weten wel dat ik niet terugkom om zaken te slopen en op een betere manier weer op te bouwen. Ik doe het werk gratis en liever niet voor niks.
In de tijd dat ik ervoor betaald werd, was de hulpverlening meestal in de vorm van een project of een opdracht. Terugkijkend heb ik aardig wat bedrijven en dus mensen geholpen. Ik ben blij dat geen van mijn projecten mensen werkloos gemaakt heeft. Er was telkens sprake van verbetering van de kwaliteit van het werk. Veel routinematige handelingen ('dom werk') werden geautomatiseerd. Daarnaast werd het rendement verbeterd. Meer geld tegen minder kosten betekent ook werkgelegenheid.
Er is weleens iemand ontslagen. Maar dat gebeurde omdat die manager zich nogal extreem verzette tegen het besluit van de directie. Hij wilde geen andere baan en traineerde de werkzaamheden.
Als fieldmanager / people manager was er veel meer sprake van zorg en hulpverlening. Ik hoefde me niet meer zozeer bezig te houden met projectinhoudelijke kwesties. Wel in een adviserende rol voor collega projectleiders en -managers en directies bij vraagstukken over o.a. informatiebeleid en -strategie en de organisatie van de informatievoorziening. Zo hield ik mijn eigen kennis en ervaring toen ook up to date.
Het bevalt me nu prima door twee voor mij belangrijke zaken te kunnen combineren : mensen helpen en klussen.