vrijdag 7 april 2023

Goede Vrijdag

Na de Witte Donderdag is het nu dus Goede Vrijdag. Een rare naam voor een dag waarop ik de meeste van mijn ongelukjes heb gekend. Geen ernstige gevallen, zoals aan een kruis genageld worden. Als kind vond ik die naam vanwege de kruisiging ook al misplaatst. Mij werd toen verteld dat het een Goede Vrijdag is, omdat met de kruisiging al onze zonden vergeven zijn. Dat lijkt me zoiets als dat de koffietafel na een crematie of begrafenis zo leuk is. Voor niet-gelovigen is het een Goede dag omdat velen van hen vrij hebben. Velen weten de betekenis achter deze dag niet eens. Er zijn mensen die graag naar The Passion kijken en ook niet eens het Bijbelverhaal kennen. Zelf heb ik niets met de moderne uitvoering. Maar dat komt omdat ik bekend ben met de Bijbelse verhalen. Om die reden vind ik de moderne uitvoering veel te popie jopie.
Als ik naar buiten kijk heeft het ook weinig te doen met Goede Vrijdag. Het is somber weer en het regent. Ellende dus, en zo is het toch weer Goede Vrijdag.