Tijdens een of andere opleiding, iets over bedrijfskundig advies, moest ik een oplossing bedenken voor een verlieslijdende afdeling van een bedrijf. Daar was ik zo klaar mee : afstoten / verkopen die hap! Maar dat was niet de bedoeling. Dus kwam ik terecht in allerlei bedenksels over efficiënt en effectief werken, om die afdeling weer winstgevend te maken. Een soortgelijk probleem betrof het bestrijden van diefstal. Mijn oplossing was kort en simpel : bezit afschaffen. Haha! Maar ook dat was niet de bedoeling. Ik moest het geleerde in praktijk brengen : renderende oplossingen bedenken. Dus kwam ik terecht in zaken als sluitwerk, cameratoezicht, controles, alarmeringen enz. tot zelfs het besproeien van de dief met opvallende verf. Dat laatste was toen geen optie, want de dief zou schadevergoeding kunnen eisen wegens het vernielen van diens kleding en mogelijke imagoschade. Tja, woke was men toen ook al.
Ik heb mijn fiets altijd keurig op slot geparkeerd. Meestal met de bijbehorende kabel om een vast object, zoals een fietsenrek of paal. Sinds ik mijn leuke fiets omgebouwd heb tot e-bike, gebruik ik een extra slot. Een klein kabelslot, waarmee ik het voorwiel tegen diefstal beveilig. Ergo, ik gebruik dus drie sloten op mijn fiets : het standaard slot dat het achterwiel blokkeert, een kabel dat in dat slot gestoken wordt en een extra kabelslot voor het voorwiel. Dat laatste omdat het voorwiel de elektromotor in de as heeft. Ik steek de kabel door de spaken of om de velg heen. Helaas vinden eigenaren hun e-bike terug zonder voorwiel. De accu's zijn ook erg in trek. Afhankelijk van de situatie. Ik zet mijn fiets het liefst op een plek naar waar publiek is of er zicht op heeft. Als dat niet het geval is, dan verwijder ik ook nog de accu. Die verdwijnt in een tasje dat ik meeneem.
Het is natuurlijk allemaal erg, dat het zo moet. Ik herinner me nog de tijd waarin dat allemaal niet nodig was. Zelfs huisdeuren bleven niet afgesloten achter en bungelde er vrolijk een touwtje uit de brievenbus. En ach, als iemand per se iets wil stelen dan gebeurt het gewoon. Ongeacht de getroffen beveiligingsmaatregelen. Dieven gebruiken vaak een slijptol op een accu. Vertragen van een mogelijke diefstal scheelt wel.