dinsdag 17 mei 2022

Eerst goed kijken

Als ik tijdens mijn loopbaan een opdracht moest uitvoeren, dan deed ik eerst een grondig vooronderzoek. Dat hield in documentatie bestuderen, interviews afnemen en bezoeken afleggen binnen het aandachtsgebied om werkwijzen te bekijken. Want o wee als ik iets over het hoofd zou zien. Dan waren de rapen gaar. Veel werd gebaseerd op de resultaten van het onderzoek.

Vergelijk het maar met het bouwen van een huis en er later achter komen, dat de ondergrond niet sterk genoeg is om het huis te dragen. Oeps, vergeten. Er had geheid moeten worden!
Gisteren dacht ik daaraan, toen ik een stukje van het programma Kopen zonder kijken zag. Men had een kapotte riolering van het aangekochte huis over het hoofd gezien. Wat denk je? De kopers moesten alsnog € 2.000,= ophoesten voor de reparatie. Ik zou de aankoopmakelaar erop aangesproken hebben.
Vanmiddag zag ik hoe een bedrijf een sportwagen aan het bouwen was. Dat gebeurde op basis van gebruikte onderdelen. Toen de carrosseriedelen geplaatst werden, bleek het frame / chassis krom te zijn! Men was vergeten het kale chassis te controleren. In veel omgevingen verwacht ik dat men gebruikt zou maken van checklists. Maar dat is dus niet zo. Tja, dan is het risico op extra tijd, energie en kosten groot.