dinsdag 17 mei 2022

Een fris drankje?

Mooi weer, lekker gefietst en even neergeploft op een rustig terrasje. "En meneer, wat zal het zijn?", vraagt ze  beleefd. Ik vraag of ze iets koels, sprankelends of zo heeft. Ze kijkt me wat vragend aan en vraagt vervolgens : "Misschien soms iets met sinaasappelsap, sprankelend water, citroenzuur, appelzuur, natriumcitraat, kunstmatige aroma's, wortelconcentraat, onbekende zoetstoffen, natriumcyclamaat, kaliumsorbaat, antioxidanten, ascorbinezuur en conserveermiddel?" Als mijn oren klaar zijn met klapperen zeg ik wat aarzelend : "Eh, ja, doe maar."
Ze tikt wat op een apparaatje en zegt : "Goed, een Fanta dus. Verder nog iets?" Ik zei maar "Nee, dank u", want ik durfde niet meer naar een broodje kroket te vragen. Ik heb voorlopig weer genoeg aan mijn hoofd.