maandag 23 mei 2022

APK komt eraan

Het is bijna weer zover. De bus moet volgens het bericht van de RDW weer voor de jaarlijkse AP Keuring verschijnen. Officieel moet de keuring voor 4 juli a.s. plaatsvinden. Dat is mij de eerste keer volledig ontgaan, omdat ik nogal vergeetachtig ben. Sindsdien maak ik al in de maand mei een afspraak voor in de maand juni. Hierbij neem ik een marge, zodat eventuele mankementen ruimschoots binnen die termijn hersteld kunnen worden. Om vervolgens weer op te gaan voor de herkeuring. Dus prik ik een datum ergens in juni. 
Maar voor het zover is, ga ik eerst zelf de boel controleren met behulp van een APK controlelijst. Kapotte lampjes en/of ruitenwisserbladen vervangen kan ik zelf en veel goedkoper. Ik verwacht geen problemen met de remmen en/of banden. Hij lekt ook geen olie en de uitlaatgassen ogen schoon. De bus produceert geen zwarte rookslierten. De bus gaat ook vooraf de brug op. Om de onderkant te controleren inclusief de staat van de uitlaat. Mocht ik laswerk zien, dan ga ik eerst beoordelen in hoeverre ik het zelf zou kunnen doen. En anders doe ik een beroep op een van onze kids, die vanwege zijn beroep ook kan lassen.