zaterdag 14 mei 2022

Ging net goed

Terwijl ik bij de bus wat aan de buitenkant, staande op straat, bezig ben, zie ik een meisje op de fiets aankomen rijden. Ze slingert nogal, dus wachtte ik totdat ze gepasseerd zou zijn. Eenmaal dichterbij gekomen, zag ik dat ze met een telefoon bezig was. En ja hoor, ze reed bijna tegen een geparkeerde personenauto aan. Met een flinke slinger aan het stuur wist ze krap een aanrijding te ontwijken. Gelukkig voor haar was het stil in de straat anders zou ze zeker door ander verkeer geraakt zijn.
Het meisje was een jaar of 10 en is van een vluchtelingengezin hier in de buurt. Ik heb haar staande gehouden en haar even uitgelegd hoe gevaarlijk het is om tijdens het fietsen een telefoon te gebruiken. Ik vertelde haar ook over de hoogte van een boete, €140,=. Maar van dat bedrag schrok ze niet.
Telefoon en verkeer gaan niet samen. Vier van de zes verkeersdoden zijn het slachtoffer van eenzijdige ongevallen.