maandag 16 mei 2022

Hersenschade

Het is algemeen bekend (denk ik) dat alcohol een negatieve invloed heeft op de hersenen. Hersenen ontwikkelen zich in fasen. Wie jong aan de alcohol begint, remt die ontwikkeling af. Van zeer dichtbij heb ik een aantal keren ondervonden welke schade alcoholgebruik op jonge leeftijd (onder 18 jaar) veroorzaakt. Plat gezegd komen die mensen mij vaak onverstandig en tamelijk naïef over. Ik ben geneigd te zeggen : "Denk toch eens na!", maar daar zit dus het probleem van de aangerichte schade. Veel ouders hebben liever dat hun kinderen ver van de alcohol en drugs vandaan blijven. Maar er zijn ook ouders die het gebruik stimuleren. Ja, echt waar! Op een verjaardag voor 12 jarigen, was geen frisdrank. De tieners moesten maar aan het bier, volgens de 'volwassen' gastheer, de vader van de jarige. In een andere situatie hoorde ik een moeder tegen haar 14 jarige zoon zeggen : "Ik hoop dat je snel 16 wordt, dan kunnen we samen (alcohol) drinken. Gezellig jôh!" Moeder zelf heeft hersenschade opgelopen (komt kinderlijk over), omdat ze al rond haar 12e jaar aan de alcohol begon. Ze is gewend haar eigen ellende weg te zuipen drinken. Dus waarom je kind ook niet in het ongeluk storten?
Het is treurig om zo'n jonge tiener aan de alcohol en/of met een kater te zien. Drinken tot daaraan toe. Maar als er ook geen sprake is van zelfdiscipline en ouders drankmisbruik stimuleren, is het hek van de dam.