Ken je dat? Een bedrijf wil iemand inhuren voor een bepaalde klus en vraagt specifiek naar een bepaalde medewerker. Alleen als hij komt, kan het bedrijf de klus krijgen. Je zou denken dat een timmerman een timmerman is of een systeemontwikkelaar een systeemontwikkelaar, maar bij een en hetzelfde bedrijf zitten er dus mensen met dezelfde functie die op een verschillende manier werken en/of communiceren. Klanten die bekend zijn met bepaalde medewerkers vragen dan specifiek om 'de beste'. De anderen bevallen blijkbaar minder.
Nu kan je als baas, directeur of leidinggevende je gaan afvragen, waarom een klant medewerker X wil en geen andere medewerker. Dus een gesprekje met zowel de klant als het personeelslid X is dan de juiste weg.
Helaas worden dergelijke kwesties anders opgepakt. Vaak met argwaan : "Zeg X, heb je soms iets met die klant afgesproken?" Jammer, want zo'n goede medewerker zou als voorbeeld kunnen dienen voor de rest. In plaats daarvan neemt zo'n waardevolle medewerker zijn ontslag. Vanwege argwaan en nare opmerkingen, omdat ie zo goed in zijn werk is.