donderdag 21 januari 2021

Mijn CV

Mijn opleidingen en werkervaringen werden bijgehouden in cv's. Ja, ik had meer dan één cv. Er was een basis-cv met alle info en een verkort cv met louter essentiële zaken. En er was een cv dat toegespitst werd op de vraag vanwege een mogelijke opdracht. Dat was een A4 en enkel bedoeld voor een snelle vergelijking met de eisen/wensen van de aanvrager. Het basis cv was een levend document. Ik moest de benodigde info aanleveren. Die werd beoordeeld en vervolgens opgenomen (of niet) in mijn cv.Zelf had ik een kopie ervan, maar da arin vermeldde ik wel alle opgedane kennis en ervaring. Het gebeurde helaas geregeld, dat de verkoper te weinig wist van mijn persoontje. Ik mag met enig trots zeggen, dat ik mezelf vaker verkocht heb dan menige verkoper. Zonder provisie te krijgen. Zelf heb ik ook menige vervolgopdracht binnengehaald. Een kwestie van ogen en oren goed openhouden tijdens het werk voor een opdrachtgever.
Naast de persoonlijke gegevens bevatte het cv informatie omtrent mijn opleiding, de werkgebieden waarin ik ervaring opgedaan had, de functies die ik had, de methoden en technieken waarmee ik bekend was en mijn werkervaring per opdracht. Het laatste hield in nam van het bedrijf, de periode gedurende welke ik daar werkte, mijn functie en de werkzaamheden. De laatste weer gesplitst naar functie, want ik had vaak gecombineerde functies. Zoals Consultant en Projectmanager of Project- en IT-manager en Informatieanalist of Peoplemanager en Consultant.
Hoewel pogingen daartoe werden ondernomen vanuit de Verkoop, heb ik nooit toegestaan zaken op mijn cv op te nemen, die niet strookten met de werkelijkheid. Dat kwam helaas soms voor, omdat men per se iemand wilde plaatsen. Zo'n iemand kreeg een week van tevoren een of ander boek in zijn handen gedrukt dat ie moest lezen en werd op basis van de inhoud van dat boek (bijvoorbeeld een methode of techniek) 'verkocht' als ervaren of bekend met.