maandag 18 januari 2021

Een verloren schooljaar

De kleinkinderen zijn weer bij ma en opa. Voor hen betekent het niet alleen maar lang leve de lol. Er moet ook huiswerk gedaan worden. Dus is er Juf Oma en meester Opa. Emma heeft huiswerk van school, waaronder lezen, rekenen en klok kijken. Luuk heeft huiswerk van oma en opa. Luuk moet tijd en aandacht besteden aan woordjes goed uitspreken. Daarvoor gebruikt juf Oma een soort kaartspel met afbeeldingen van allerlei voorwerpen en dieren. Het corona schooljaar ziet er heel anders uit en kent ook andere resultaten.
Oké, soms ik ben in mijn afweging en/of aanpak nogal rigoureus. Toch lijkt het mij beter om het schooljaar 2020 - 2021 als een verloren jaar te beschouwen. Ergo : een extra studiejaar om de achterstand weg te werken. Als men dat niet doet en via versoepeling van de eisen / drempels doet alsof het een gewoon leerjaar was, dan hecht ik weinig waarde aan de zodoende behaalde rapportages en/of diploma's. Ik zou daar als werkgever en/of in het vervolgonderwijs ernstig rekening mee houden. Zelf zou ik geen Corona-diploma willen krijgen. Ik heb de indruk dat veel volwassenen al zo'n soort diploma hebben, gezien hun manier van doen en laten. Er is op veel fronten gebrek aan kennis. Men gaat ook hierin Amerika achterna. Men zegt vaak : "Wie zijn geschiedenis niet kent, heeft geen toekomst." Het ziet er enigszins somber uit.