zondag 24 januari 2021

Elektronica in opmars

Motor Fiat 128
Toen ik nog in de Fiat 128 rondreed, kwam een broer van mij (toen elektrotechnicus) met een kastje aanzetten. Ik moest dat onder de motorkap installeren, want zo zei hij : "Dan krijg je een veel betere ontsteking!" Na montage ervan merkte ik dat de auto nog beter startte, dat wel. Maar hoe het met de verdere prestaties zat, heb ik nooit gemeten of kunnen meten. De verdeelkap met de contactpunten eronder bleef gehandhaafd. Ik had begrepen dat de vonk op en bougie krachtiger zou zijn.
Dezelfde broer kwam, na een vraag van mij, met een weerstandsregelaar aanzetten. Een klein doosje met een draaiknop en een stekker aan de ene en een contrastekker aan de andere kant. Ik moest het aansluiten op mijn B&D boormachientje en zie : ik had een regelbaar toerental! Al moest ik tijdens het schroeven wel zelf aan dat knopje draaien. Niettemin was ik erg blij met dat doosje. In die tijd een veel goedkopere oplossing dan een nieuwe boor met variabel toerental. Haha!
Later heb ik bij een oude motorfiets de beruchte contactpuntjes vervangen door een elektronische ontsteking. Wat een verschil! Ach ja, zo ging dat in die jaren 70.